Porady

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?
Porady

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc sporo dobrego w kwestii ekologii – niestety, jest to element układu recyrkulacji spalin, który nierzadko ulega awariom, co może niekiedy wiązać się z pokaźnymi wydatkami. W dzisiejszym artykule omówimy sobie rolę zaworu EGR, a także, po czym poznać, że dzieje się z nim coś niepożądanego. Podpowiemy również, co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia zaworu i cieszyć się wydajną jazdą na dłużej.

Czym jest zawór EGR i jak działa?

Skrót EGR oznacza układ recyrkulacji spalin (ang. Exhaust Gas Recirculation). Dlatego też łatwo można domyślić się, do czego służy zawór – jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji w spalinach silnikowych jak np. tlenek azotu. W skrócie można powiedzieć, że prowadzi on część spalin ponownie do układu dolotowego po to, by je „dopalić” i tym samym je oczyścić. Dzieje się to za sprawą obniżenia temperatury w komorze spalania oraz masowej ilości tlenu, który dostarczany jest do tej komory (ma to na celu spowolnienie procesu spalania). Sam zawór EGR reguluje ilość spalin w określonych warunkach – w momencie, gdy lekko wciskamy pedał gazu bądź przyspieszamy, pozostaje on zamknięty – otwiera się on z kolei w czasie niewielkiego nacisku na silnik.

Zobacz też: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Czy stosowanie zaworu układu recyrkulacji spalin niesie ze sobą negatywne skutki?

W środowisku motoryzacyjnym przyjęło się, że stosowanie zaworu EGR obniża moc silnika. Ale jak to wygląda w praktyce? Warto pamiętać, że silnik pracuje na najwyższych obrotach wtedy, gdy wciskamy pedał gazu w podłogę – w tej sytuacji zawór pozostaje zamknięty, o czym pisaliśmy w poprzednim akapicie. A więc nie ma mowy o tym, by obniżał moc maksymalną. Inaczej sprawa wygląda przy częściowym obciążeniu – tutaj jednak możemy mówić o negatywnym odczuciu związanym ze spóźnioną reakcją silnika na dodanie gazu. Co ważne jednak: o ile w czasie jazdy nie oddziałuje na moc maksymalną jednostki, tak w dłuższej perspektywie sytuacja ulega zmianie. Dlaczego? Działanie zaworu EGR sprawia, że z czasem dochodzi do zanieczyszczenia kolektora dolotu (tworzy i gromadzi się w nim nagar), co z kolei prowadzi do zmniejszenia przekroju kanalików dolotowych. W efekcie czego do cylindrów trafia mniejsza ilość powietrza przy największym obciążeniu silnika, przez co osiągi silnika ulegają pogorszeniu. Można więc powiedzieć, że dopóki zawór EGR jest sprawny, silnik nie traci swojej mocy.

Skąd się biorą awarie zaworu EGR?

Niestety, zawór układu recyrkulacji spalin jest urządzeniem awaryjnym. Najczęściej występującą usterką jest jego zablokowanie w pozycji otwartej. Taki stan rzeczy sprawia, że do cylindrów bez przerwy cofają się spaliny, a nie jak w przypadku prawidłowego działania zaworu – okresowo. Co sprawia, że zawór EGR ulega awariom? Za taki stan rzeczy odpowiadają tworzące się i gromadzące w układzie zanieczyszczenia, chociaż w przypadku nowszych konstrukcji dojść może również do uszkodzenia układów sterujących. Wracając jednak do osadów, warto wiedzieć, że w zaworze odkłada się m.in. nagar, który w wyniku działań wysokich temperatur zaczyna twardnieć, tworząc tym samym swego rodzaju mocną skorupę, która prowadzi do zabrudzenia i zablokowania EGR.

Zobacz też: Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Niesprawny i uszkodzony zawór EGR – czym się objawia?

Po czym poznać, że zawór EGR w naszym pojeździe nie jest w najlepszej kondycji? Z racji tego, że nieprawidłowości w jego pracy wiążą się ze sporym zanieczyszczeniem – a tym samym problemami z prawidłowym przepływem spalin do dolotu, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka check engine. To jednak nie wszystko. Niesprawny zawór EGR powoduje:

Co może przyspieszyć niesprawność zaworu EGR i co zrobić, gdy ulegnie on dużemu zanieczyszczeniu?

Gromadzące się zanieczyszczenia to nie wszystko, co może doprowadzić do uszkodzenia zaworu układu recyrkulacji spalin. Awarie przyspieszyć może stosowanie złego oleju silnikowego, a także lejące wtryski i nieszczelności w układzie dolotowym, dlatego też warto zadbać, aby dolot pozostawał w nienagannym staniu – pomóc w tym może np. TEC 2000 Induction Cleaner, który precyzyjnie usuwa zanieczyszczenia z dolotu oraz bezpośredniego wtrysku paliwa, a także zaworu EGR.

  • Chcąc uchronić zawór przed nagarem i sadzą, warto wypróbować również preparat do czyszczenia wtrysków TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, dzięki któremu możliwe jest dokładne wyczyszczenie końcówek oraz dysz wtryskiwaczy (środek ten przeznaczony jest dla silników wysokoprężnych). Innowacyjna formula pozwala pozbyć się zabrudzeń ze słabej jakości paliw oraz zabrudzeń gromadzących się w dyszach wtrysków, minimalizując tym samym ryzyko uszkodzenia ich oraz zaworu EGR.

  • Zawory EGR ze względu na skomplikowaną budowę, a także trudne warunki pracy, są niezwykle kosztowne wymianie – kwoty zamykają się nawet w kilku tysiącach złotych. Niestety, dość często awarie są dostrzegane późno, co niestety często oznacza konieczność kupna nowego zaworu. Dlatego też dobrą praktyką jest regularne czyszczenie EGR, co powinno wydłużyć żywotność podzespołu i przyczynić się do bezawaryjnej pracy na dłużej. Taki serwis warto przeprowadzić co około 60-80 tysięcy kilometrów.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Porady

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Porady

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Porady

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy
    Porady

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy

    Zdarzyło Ci się kiedykolwiek odpalić samochód i doświadczyć problemów ze zmianą biegów? Problem ten – choć nie występujący zbyt często – może znacząco obniżyć komfort podróży, stąd też warto wiedzieć, jakie może mieć podłoże. Czy jest to sytuacja, która m...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Porady

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Porady

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?
    Porady

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?

    W samochodzie każdy szczegół ma znaczenie, a uszczelka pod głowicą to jeden z tych elementów, który, choć niewidoczny na co dzień, pełni fundamentalną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy uszczelkę pod głowicą należ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?
    Porady

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?

    Odpowiednia pielęgnacja uszczelek w samochodzie to temat, który może wydawać się drugorzędny, ale ma dość duże znaczenie dla długotrwałej kondycji pojazdu i komfortu jazdy. Regularne smarowanie bowiem nie tylko zapobiega ich przymarzaniu zimą, ale także c...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor