Porady

Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika
Porady

W każdej jednostce napędowej – niezależnie od jej rodzaju – z czasem dochodzi do utraty jej pierwotnych osiągów. Spowodowane jest to oczywiście rosnącym przebiegiem, zużyciem się poszczególnych podzespołów, a także tworzącymi się w czasie pracy i gromadzącymi we wnętrzu silnika zanieczyszczeniami. Taki stan rzeczy sprawia, że jednostka traci moc i zaczyna spalać większą ilość paliwa. Co zrobić w takim momencie? Dobrym pomysłem jest wyczyszczenie układu paliwowego – bo to właśnie m.in. od jego czystości zależy, czy silnik pracuje na swoich optymalnych parametrach. Dlaczego warto regularnie płukać układ wtryskowy? Jak się za to zabrać?

Płukanie układu paliwowego nie jest wymysłem bez pokrycia w rzeczywistości

Niektórzy kierowcy wychodzą z założenia, że płukanie układu wtryskowego jest niepotrzebnym zabiegiem, bez którego tak naprawdę można byłoby się obejść. Prawda jest jednak zgoła inna – warto pamiętać, że w jego wnętrzu gromadzą się zanieczyszczenia, w tym m.in. drobinki rdzy (korozja jest efektem wahań temperatury w zbiorniku, przez które wytrącana jest woda w chwili kontaktu z metalowymi elementami). Część zabrudzeń co prawda jest wyłapywana przez sitko pompy paliwowej – jednak nie wszystkie. Reszta trafia do filtra paliwa i co gorsza – bezpośrednio do wtryskiwaczy. I właśnie od zanieczyszczonych wtrysków zaczynają się kłopoty z wydajnością jednostki napędowej. Wspomniane czyszczenie układu paliwowego jest zabiegiem, który ma na celu uchronić pojazd przed poważnymi i kosztownymi awariami. O jakich usterkach mowa?

Przed czym może uchronić regularne czyszczenie układu paliwowego?

Warto mieć na uwadze, że do układu wtryskowego zaliczają się bardzo precyzyjne podzespoły jak pompa wtryskowa i wtryskiwacze. Z racji na dokładność ich pracy każde nagromadzone zanieczyszczenia mogą stanowić poważne zagrożenie dla silnika. Wszystko zaczyna się od spadku jakości rozpylania oraz atomizacji paliwa, przez co iglica nie jest w stanie swobodnie się poruszać. To z kolei prowadzi do tzw. lania wtryskiwaczy, czyli sytuacji, w której paliwo podawane jest w stanie zamkniętym – efektem tego jest nadmierne spalanie, dymienie, a także nierówna praca silnika. Taki stan rzeczy może doprowadzić również do zatarcia iglicy, a to bardzo prosta droga do uszkodzenia tłoków silnika, zaworów czy głowicy. Wyżej opisanych problemów można uniknąć – podstawą jest jednak regularne płukanie układu wtryskowego. Ale jak się za to zabrać?

Jak wyczyścić układ paliwowy?

W tym miejscu możemy przejść do kolejnej kwestii, czyli tego, w jaki sposób możemy wyczyścić układ paliwowy z nagromadzonych się w nim zanieczyszczeń. Warto wiedzieć, że opcji jest kilka – każda jednak polega na wykorzystaniu chemicznego preparatu czyszczącego. Można się za to zabrać samodzielnie (przeprowadzenie płukania układu wtryskowego jest jak najbardziej możliwe w warunkach domowych) bądź zlecić to profesjonalistom. W zależności od wybranego sposobu trzeba liczyć się z mniejszym lub większym wydatkiem. Jak wyczyścić układ paliwowy w Dieslu i benzynie?

Wlanie środka do czyszczenia układu paliwowego do filtra paliwa

Cały proces płukania układu wtryskowego polega na wlaniu preparatu do filtra paliwa w taki sposób, by został on zassany jeszcze przed benzyną. Takie rozwiązanie sprawia, że środek przechodzi z filtra do komory spalania, rozpuszczając po drodze zanieczyszczenia znajdujące się na ściankach przewodów. Zabieg ten można przeprowadzić również w nieco inny sposób – umieszczając przewody paliwowe w puszce z preparatem.

  • TEC 2000 Diesel Injector Cleaner – profesjonalny preparat do pielęgnacji wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych. Dokładnie czyści końcówki i dysze, usuwając zanieczyszczenia, w tym nagar, a także chroni wtryski przed przelewaniem paliwa oraz ich zablokowaniem.

    Zobacz też: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?

    Jak wyczyścić układ paliwowy w benzynie i Dieslu? Bezpośrednie podłączenie do listwy

    Innym wyjściem jest podpięcie specjalistycznego urządzenia czyszczącego do listwy wtryskowej. Po zapłonie silnika preparat jest aplikowany pod ciśnieniem do przewodów. To rozwiązanie pozwala usunąć nagromadzone zabrudzenia nie tylko z wtryskiwaczy, ale również z komory spalania oraz układu dolotowego. Ten sposób jest nieco droższy od pierwszej opcji.

  • TEC 2000 Fuel Injector Cleaner to z kolei środek do czyszczenia wtryskiwaczy w silnikach benzynowych. Dokładnie płucze wtryski, zachowując w idealnej czystości układ paliwowy, usuwając z niego zanieczyszczenia. Świetnie radzi sobie również z wilgocią gromadzącą się wokół wtryskiwaczy. Podawany bezpośrednio do listwy wtryskowej za sprawą przewodów.

    Zobacz też: Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby

    Czyszczenie układu wtryskowego za sprawą myjek ultradźwiękowych

    Ostatnim rozwiązaniem jest wyczyszczenie układu w myjkach ultradźwiękowych. Sposób ten wiąże się z demontażem wtrysków i sprawdzeniu ich wydajności, sprawności, a także jakości rozpylania paliwa, stąd też jest to zdecydowanie najdroższa opcja i przeprowadzana jedynie przez profesjonalistów. Pozwala wykryć usterki mechaniczne (w przeciwieństwie do wyżej wymienionych metod).

    Co daje użycie preparatu do chemicznego czyszczenia układu wtryskowego i kiedy należy rozważyć płukanie?

    Chemiczne płukanie układu paliwowego daje niemalże natychmiastowe efekty w postaci poprawy osiągów pojazdu, równomiernej pracy jednostki napędowej, a także wyregulowania poziomu spalania paliwa. Co więcej, zastosowanie wysokiej jakości preparatu ma również pozytywne przełożenie na jakość spalin, a także komfort jazdy. W przypadku układu wtryskowego znacznie lepiej jest zapobiegać niż leczyć – z artykułu wiesz już, że zaniedbanie kondycji wtrysków i innych elementów układu może doprowadzić nawet do remontu silnika, co wiąże się z wielotysięcznym wydatkiem. Dlatego też skutecznym sposobem na ograniczenie zanieczyszczeń układu, a także zminimalizowania ryzyka wystąpienia awarii, jest profilaktyczne sięganie po chemiczne preparaty – co kilkanaście tysięcy kilometrów. Co ważne jednak: nawet najlepszy preparat do czyszczenia układu paliwowego nie jest w stanie usunąć usterek wtrysków, pompy czy innych podzespołów. Takie środki należy traktować jako preparaty pielęgnacyjne, czyli takie, które pomogą utrzymać układ w dobrej kondycji przez cały sezon.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Porady

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Porady

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Porady

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy
    Porady

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy

    Zdarzyło Ci się kiedykolwiek odpalić samochód i doświadczyć problemów ze zmianą biegów? Problem ten – choć nie występujący zbyt często – może znacząco obniżyć komfort podróży, stąd też warto wiedzieć, jakie może mieć podłoże. Czy jest to sytuacja, która m...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Porady

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Porady

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?
    Porady

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?

    W samochodzie każdy szczegół ma znaczenie, a uszczelka pod głowicą to jeden z tych elementów, który, choć niewidoczny na co dzień, pełni fundamentalną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy uszczelkę pod głowicą należ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?
    Porady

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?

    Odpowiednia pielęgnacja uszczelek w samochodzie to temat, który może wydawać się drugorzędny, ale ma dość duże znaczenie dla długotrwałej kondycji pojazdu i komfortu jazdy. Regularne smarowanie bowiem nie tylko zapobiega ich przymarzaniu zimą, ale także c...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor