Porady

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?
Porady

Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji może jednak doprowadzić do poważnych problemów, ponieważ woda w zbiorniku jest w stanie wywołać nawet awarię wtryskiwaczy i pompy paliwowej. Dowiedź się, jak uniknąć tego typu uszkodzeń utrzymując paliwo w doskonałej kondycji.

Woda w paliwie Diesel – skąd się bierze?

Zacznijmy od opisania, w jaki sposób właściwie woda dostaje się do paliwa. Do zbiornika wlewamy przecież tylko paliwo podczas tankowania – jak może pojawić się tam również inna substancja? Nie musi to oznaczać od razu „chrzczonego” diesla – obecnie tankując na oficjalnych stacjach paliwowych, jest to praktycznie niemożliwe ze względu na szczegółowe i restrykcyjne kontrole. Nie zapominajmy, że w baku znajduje się także duża ilość powietrza, a te w wyniku zmian temperatur może się skraplać i w taki sposób uzyskujemy wodę. Taka sytuacja występuje szczególnie w okresie jesienno-zimowym z racji na warunki atmosferyczne. Na zewnątrz mamy do czynienia z niskimi temperaturami, natomiast silnik bardzo mocno się rozgrzewa podczas pracy – duże różnice w temperaturach sprzyjają skraplaniu się powietrza.

  • Najczęściej dochodzi do tegow momencie gdy zbiornik na paliwo jest często pusty. Im więcej miejsca na powietrze tym większą szansa na pojawienie się wody w baku. Ważne jest również, z czego został on wykonany – większe problemy występują w przypadku baków blaszanych, ponieważ są one bardziej podatne na temperaturę. W lecie mocno się nagrzewają, a zimą schładzają, co prowadzi do naturalnych procesów powstawania wilgoci. Nie oznacza to jednak, że woda w dieslu nie przytrafia się właścicielom samochodów ze zbiornikami z tworzywa sztucznego – w mniejszym stopniu, ale w dalszym ciągu może dochodzić do skraplania się powietrza.

    Woda w zbiorniku paliwa – czy jest to niebezpieczne?

    Wielu kierowców twierdzi, że skoro woda w baku paliwa pojawia się samoistnie i jest jej zazwyczaj niewiele, to nie ma powodów do obaw. Ignorowanie tego problemu może jednak doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji. Lista potencjalnych uszkodzeń jest bowiem dosyć długa i bagatelizowanie wody w układzie paliwowym może doprowadzić do różnego rodzaju awarii – jeśli nie od razu to po dłuższym czasie.

    Woda w paliwie – objawy

    Jak doskonale wiemy, podczas kontaktu metalowych powierzchni z wodą dochodzi do korozji, czyli procesu stopniowego niszczenia jego struktury. Może to doprowadzić do uszkodzenia zbiornika – woda jest cięższa od paliwa, przez co osadzać się będzie na samym jego dnie. Z czasem korozja dosięgnie także przewody paliwowe, pompę paliwa oraz wtryskiwacze. Wpłynie to na ich działanie i skróci długowieczność.

    Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego - dlaczego jest takie ważne?

    To jednak nie najpoważniejszy problem, jaki może się pojawić w takim wypadku. Jeśli paliwo zmiesza się z wodą, jego właściwości smarne ulegną zdecydowanemu pogorszeniu. Brak odpowiedniego zabezpieczenia może doprowadzić do zatarcia kluczowych elementów silnika takich jak wtryskiwacze czy pompa paliwa.

    Woda w baku – objawy awarii czujnika ciśnienia paliwa

    Umieszczony na końcu listwy wtryskowej czujnik ciśnienia paliwa pełni niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Dokonuje on pomiaru i przekazuje do komputera pojazdu dane na temat ciśnienia paliwa. W przypadku gdy dojdzie do rozcieńczenia wodą mieszanki paliwowo-powietrznej informacje te będą nieprawidłowe, a maszyna nie będzie działać tak, jak powinna. Narażone na działanie korozji czujniki w dłuższej perspektywie czasu ulegną uszkodzeniu, co doprowadzi do całkowitego rozregulowania funkcjonowania samochodu. Jakie objawy informują nas o uszkodzeniu czujnika ciśnienia paliwa? Odczujemy z pewnością nierówną pracę silnika i spadki mocy spowodowane zbyt niskim ciśnieniem na listwie wtryskowej. Jednostka napędowa będzie się więc „dławić”, ponieważ brakować będzie paliwa do odpowiedniego przeprowadzenia procesu spalania.\

    Woda w zbiorniku paliwa diesla – problemy z uruchomieniem auta

    Woda w paliwie może szczególnie dać się we znaki podczas intensywnej zimy. W przypadku bardzo niskich temperatur jej duża ilość w mieszance może przysporzyć sporo problemów, ponieważ będzie zamarzać. Co to oznacza dla kierowcy? Kłopoty z odpaleniem samochodu – zamarznięta woda blokuje przewody i utrudnia przepływ paliwa, co uniemożliwi skuteczny zapłon.

    Jak usunąć wodę z filtra paliwa?

    Jednym ze sposobów pozbycia się wody z paliwa jest odsączenie jej bezpośrednio z filtra paliwa. Taka możliwość istnieje jeżeli w naszym samochodzie posiadamy model z odwadniaczem. O dużej ilości płynu w filtrze powiadomi nas w niektórych autach kontrolka na desce rozdzielczej. W takim wypadku należy zwolnić zawór odpowietrzający, który umieszczony jest w dolnej części obudowy filtra paliwa. Nie zawsze taki jednak występuje – wtedy musimy poluzować złącze przewodu paliwowego znajdujące się najbliżej od obudowy filtra, a następnie odsączyć znajdującą się w nim wodę. Najlepszym sposobem na uniknięcie dostania się wody do paliwa jest oczywiście profilaktyka. Filtr paliwa powinniśmy wymieniać przynajmniej co 2 wymianę pozostałych filtrów – powietrza, oleju, oraz kabiny. Producenci zalecają zazwyczaj wymianę po 50-100 tys. kilometrów, jednak dla pewności warto ten czas znacznie skrócić, zwłaszcza w samochodach z silnikiem Diesla.

    Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?

    Woda w baku – jak się pozbyć problemu?

    Jak możemy zapobiec wymienionym wyżej problemom? Kłopotów z przedostawaniem się do baku wody można uniknąć, regularnie tankując paliwo. Jazda na rezerwie sprzyja bowiem skraplaniu się nagromadzonego powietrza w baku. Na szczęście nie jest to jedyne rozwiązanie – możemy także sięgnąć po środek do wytrącania wody z paliwa, uszlachetniający i polepszający jego właściwości. Nie tylko zapobiega om zamarzaniu wody w baku, ale również czyści układ oraz zmniejsza zużycie poszczególnych jego elementów. Takie właśnie cechy posiada TEC 2000 Diesel System Cleaner stanowiący prawdziwą innowację w segmencie środków do czyszczenia i ochrony silnika. Ten uszlachetniacz do silników Diesla posiada doskonałe właściwości, które sprawdzone zostały przez kierowców na całym świecie. Świetnie wiąże wodę, poprawiając znacznie pracę paliwa i oleju poprzez poprawę smarowania. Przyczynia się także do lepszego spalania, sprawiając, że jazda samochodem będzie bardziej wydajna i ekonomiczna.Woda w paliwie (TEC 2000 Diesel System Cleaner to preparat, dzięki któremu Twoje auto odżyje na nowo – skorzystaj z niego już dziś, a na pewno odczujesz różnicę. Zadbaj o swojego Diesla z pomocą preparatów marki TEC 2000 – zapraszamy!

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Porady

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Porady

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Porady

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy
    Porady

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy

    Zdarzyło Ci się kiedykolwiek odpalić samochód i doświadczyć problemów ze zmianą biegów? Problem ten – choć nie występujący zbyt często – może znacząco obniżyć komfort podróży, stąd też warto wiedzieć, jakie może mieć podłoże. Czy jest to sytuacja, która m...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Porady

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Porady

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?
    Porady

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?

    W samochodzie każdy szczegół ma znaczenie, a uszczelka pod głowicą to jeden z tych elementów, który, choć niewidoczny na co dzień, pełni fundamentalną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy uszczelkę pod głowicą należ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?
    Porady

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?

    Odpowiednia pielęgnacja uszczelek w samochodzie to temat, który może wydawać się drugorzędny, ale ma dość duże znaczenie dla długotrwałej kondycji pojazdu i komfortu jazdy. Regularne smarowanie bowiem nie tylko zapobiega ich przymarzaniu zimą, ale także c...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor