Jak dbać o samochód?

Czym jest, za co odpowiada odma w silniku i jakie są objawy jej zatkania?

Czym jest, za co odpowiada odma w silniku i jakie są objawy jej zatkania?
Jak dbać o samochód?

Każdy silnik spalinowy jest skomplikowaną konstrukcją składającą się z wielu układów i jeszcze większej ilości elementów. Wśród nich miejsce znalazło się dla odmy olejowej, która do dziś stanowi zagadkę dla sporej liczby kierowców. Czym jest i za co odpowiada? Jakie są objawy zatkania odmy w silniku.

Co to jest odma w silniku i do czego służy?

Odma olejowa, inaczej zwana układem przewietrzania skrzyni korbowej, jest kluczowym elementem każdego silnika. Jej głównym zadaniem jest efektywne odprowadzanie nadmiaru gazów, które powstają w skrzyni korbowej w trakcie pracy jednostki napędowej. Bez tego procesu gromadzące się wewnątrz spaliny mogłyby doprowadzić do zwiększenia ciśnienia, a w skrajnych przypadkach nawet do eksplozji lub innych uszkodzeń silnika.

Z czego składa się odma olejowa w silnikach spalinowych?

Dawniej, w silnikach starszych generacji, gazy z odmy były po prostu wydalane do atmosfery, co nie sprzyjało ochronie środowiska. Na szczęście postęp technologiczny w branży motoryzacyjnej przyniósł nowe, bardziej zaawansowane i przyjazne dla natury rozwiązania. Współczesne odmy są często wyposażone w separator oleju, który kondensuje mgłę olejową i kieruje ją z powrotem do silnika, co pozwala zredukować straty oleju i ograniczyć emisję szkodliwych gazów. Dodatkowo wiele nowoczesnych odm silnikowych składa się również z podgrzewacza, którego zadaniem jest roztapianie gęstych osadów, co przekłada się na większą czystość całego układu. Inne kluczowe elementy to zawory – PCV, odpowiedzialny za odprowadzanie gazów z silnika i doprowadzanie świeżego powietrza, oraz membranowy zawór wyrównywania ciśnień, który umożliwia kontrolowane uwalnianie gromadzących się w odmie spalin.

Zatkana odma olejowa – problem, którego lepiej nie doświadczać

Wiemy już, za co odpowiada odma w silniku – w takim wypadku możemy przejść do kolejnego – niestety mniej przyjemnego – tematu. Wiedząc, że jest odpowiedzialna za usuwanie nadmiaru gazów ze skrzyni korbowej, warto mieć świadomość, że proces ten może być zakłócony – w momencie, gdy dochodzi do zatkania odmy. Czy jest się czym przejmować? Zdecydowanie tak.

Gromadzące się gazy mogą powodować wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej, co z kolei może prowadzić do powstania niepożądanych naddatków ciśnienia. W skrajnych przypadkach, nadmierne ciśnienie może nawet prowadzić do uszkodzeń mechanicznych silnika, takich jak rozszczelnienie lub eksplozje.

Ponadto zatkanie odmy może również prowadzić do zwiększenia zużycia oleju (w tym miejscu zachęcam do sprawdzenia sposobów na ograniczenie spalania oleju) i emisji spalin. Mgła olejowa, która zwykle jest kondensowana i kierowana z powrotem do silnika, w przypadku zatkanej odmy może być wypuszczana na zewnątrz, prowadząc do nadmiernych strat oleju. Jest to również niezdrowe dla środowiska, ponieważ składniki te są uwalniane do atmosfery, zamiast być skierowane z powrotem do silnika.

Dlaczego odma olejowa się zatyka?

Odma olejowa może ulec zatkania z różnych przyczyn.

Jak poznać zatkaną odmę w silniku benzynowym i diesla?

Zidentyfikowanie zatkania odmy olejowej nie jest zawsze łatwe, gdyż jej objawy mogą być różne i często pokrywają się z symptomami innych problemów silnika. Niemniej jednak istnieje kilka sygnałów, które mogą wskazywać na możliwe kłopoty z tym podzespołem. Wśród nich możemy wymienić:

Jak uniknąć zatkania się odmy olejowej w silniku?

Aby zapobiec zatkania odmy, ważne jest regularne serwisowanie samochodu, w tym kontrola i wymiana oleju silnikowego, korzystanie z paliwa dobrej jakości oraz odpowiedni styl jazdy. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się z mechanikiem. Dobrą praktyką jest również stosowanie dodatków do olejów podnoszących właściwości oleju jak np. TEC 2000 Oil Booster oraz regularne płukanie jednostki napędowej za pomocą dobrej jakości płukanek silnika takich jak TEC 2000 Engine Flush, która doskonale radzi sobie z nagromadzonymi w silniku i kanałach olejowych zanieczyszczeniami w postaci nagaru, osadów i sadzy.

  • Wpisy

    z tej samej kategorii

    Czy warto zmieniać olej silnikowy?
    Jak dbać o samochód?

    Czy warto zmieniać olej silnikowy?

    Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jestolej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?
    Jak dbać o samochód?

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?

    Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędowąw doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor