Jak dbać o samochód?

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?
Jak dbać o samochód?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w oleju napędowym) uległy dużym zmianom. Choć mogą one być korzystne dla naszej planety, tak nie pozostają obojętne dla poszczególnych elementów układu napędowego. Obniżenie zawartości niektórych związków w składzie jak np. siarki, poskutkowało pogorszeniem jednego z najważniejszych parametrów dobrych paliw – smarności. Czym to grozi? Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego? O tym w dalszej części artykułu.

Smarność oleju napędowego – parametr mówiący o jakości paliwa

Smarność oleju, mówiąc ogólnie, jest zdolnością formulacji do stworzenia warstwy ochronnej na metalowych elementach układu. Jej zadaniem jest zmniejszenie tarcia pomiędzy podzespołami i tym samym ochrona ich powierzchni przed przedwczesnym zużyciem. Im wyższy parametr, tym lepszymi właściwościami charakteryzuje się paliwo, dlatego też mówiąc o smarności, należy wspomnieć, że jest ona jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość danej mieszaniny.

Mniej siarki i nie tylko, czyli co wpływa na pogorszenie się smarności oleju napędowego?

Obecne wytyczne dla producentów są jasne: w olejach napędowych należy mocno ograniczyć ilość siarki, a także węglowodorów aromatycznych. Co to oznacza dla silników wysokoprężnych? Warto wiedzieć, że siarka jest naturalnym składnikiem ropy naftowej i tym samym – jednym z najważniejszych pierwiastków chemicznych, mających duży wpływ na trwałość jednostki napędowej oraz emisję cząstek stałych. Odpowiednia ilość siarki, wraz z optymalną lepkością kinematyczną, zapewniają mieszance paliwowej świetne właściwości smarne, które z kolei w dużym stopniu ograniczają zużycie elementów układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym.

Za sprawą wielu badań zauważono, że obniżenie poziomu siarki w paliwie poniżej 100 ppm przyczynia się do szybszej degradacji poszczególnych podzespołów układu zasilania. Niewystarczająca ilość pierwiastka pogarsza bowiem smarność oleju napędowego poprzez zwiększone tarcie, a to z kolei przekłada się na skrócenie żywotności jednostki napędowej.

Niskosiarkowe oleje napędowe nie spełniają dwóch norm: DIN EN ISO 12156-1 oraz DIN 51606 – zarówno jedna, jak i druga dotyczy zapobiegania zużycia się podzespołów układu wtryskowego w samochodach napędzanych silnikiem Diesla.

Zobacz też: Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Dlaczego należy przeciwdziałać złej smarności paliw?

Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest prosta: szybsze zużycie się elementów układu, wcześniejsze problemy z jednostką napędową. Warto wziąć pod uwagę, że smarność oleju napędowego decyduje o ochronie układu zasilania, pompowtryskiwaczy, pomp wtryskowych oraz układów typu Common-rail. Potencjalne nieprawidłowości w działaniu wtrysków mogą poskutkować niemożliwością uruchomienia silnika (zarówno „na zimno”, jak i po rozgrzaniu).

Awaria układu zasilania często wiąże się z regeneracją lub wymianą wtryskiwaczy, a to z kolei wiążę się ze sporym wydatkiem, którego można sobie oszczędzić za sprawą odpowiedniej pielęgnacji – wspomnianej poprawy smarności oleju napędowego.

Uszlachetniacz do diesla, czyli sposób na słabą smarność oleju napędowego

Wytyczne dotyczące obniżenia zawartości siarki w paliwie to jedno – obecne działania legislacyjne zakładają również to, by obniżyć końcową temperaturę wrzenia, gęstość i lepkość oleju, a także podwyższyć liczbę cetanową, czyli wskaźnik określający zdolność do samozapłonu oleju napędowego – wszystko to również ma wpływ na jakość paliwa do silników wysokoprężnych. Czy można w jakiś sposób poradzić sobie z olejem napędowym niskiej jakości? Tak – i wcale nie oznacza to ponoszenia wysokich kosztów.

Zobacz też: Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po wysokiej klasy uszlachetniacz do Diesla, czyli preparat, który z jednej strony zmniejszy skutki złej smarności oleju, a z drugiej oczyści cały system paliwowy z zanieczyszczeń, jednocześnie poprawiając poszczególne parametry paliwa, czyniąc mieszankę lepszą. Dobrym przykładem takiego uszlachetniacza jest TEC 2000 Diesel System Cleaner – wielofunkcyjny dodatek do silników wysokoprężnych, który za sprawą swoich właściwości:

  • Wpisy

    z tej samej kategorii

    Czy warto zmieniać olej silnikowy?
    Jak dbać o samochód?

    Czy warto zmieniać olej silnikowy?

    Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jestolej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?
    Jak dbać o samochód?

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?

    Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędowąw doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor